Partner serwisu
Biznes i przemysł

FAA: Zbyt wcześnie na uziemienie B787

Dalej Wstecz
Data publikacji:
18-06-2025
Ostatnia modyfikacja:
16-06-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Lotniczy

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES I PRZEMYSŁ
FAA: Zbyt wcześnie na uziemienie B787
fot. Boeing Airplanes
Federalna Administracja Lotnictwa na razie nie wyda nakazu uziemienia boeingów 787 w Stanach Zjednoczonych Ameryki po tragicznej katastrofie lotu Air India nr 171, gdyż regulator nie posiada jeszcze „niezbędnych danych” uzasadniających tak odważne działanie. To zarówno pozytywna, jak i negatywna informacja.

Ogólnokrajowe uziemienie „Liniowców Marzeń” stworzyłoby ogromne wyzwania operacyjne dla dwóch największych amerykańskich linii lotniczych: American Airlines i United Airlines, które polegają na tym typie odrzutowca o szerokim kadłubie przy obsłudze połączeń dalekodystansowych. Chociaż przyczyna katastrofy B787-9 Air Indii wciąż jest nieznana, zeszłotygodniowa katastrofa po raz kolejny zwraca uwagę wady jakości produkcyjnej Boeinga.

Czas analizy

Amerykański regulator swoje działania motywuje faktem, że wyspecjalizowani pracownicy Federalnej Administracji Lotnictwa, Boeinga i General Electric próbują dopiero ustalić, dlaczego Dreamliner (VT-ANB) – chwilę po starcie z indyjskiego lotniska Ahemdabad – całkowicie utracił siłę nośną. Sekretarz transportu USA, Sean Duffy, uważa, że „nie jest mądrym sposobem” podejmowanie decyzji bez wnikliwej analizy. Flota B787, które przyczyniły się do otwarcia 425 nowych tras obsługiwanych na zasadzie non-stop, liczy obecnie 1 175 jednostek.

Chociaż boeingi 787 nie są obecnie uziemione, nie oznacza to, że Federalna Administracja Lotnictwa nie podejmie takiej decyzji, kiedy będzie jasne, że samoloty są niezdatne do komercyjnych operacji z pasażerami, gdyż – jak wskazuje amerykański sekretarz transportu – „bezpieczeństwo jest najważniejsze”. Jeśli więc agencja uzna uziemienie samolotu za konieczne, wówczas wywołany będzie efekt domina – inne urzędy nadzoru lotniczego wydadzą tożsamy nakaz na zasadzie tożsamości uznaniowej decyzji, a globalni przewoźnicy będą musieli zmierzyć się ze znacznymi utrudnienia operacyjnymi.

Tylko w Stanach Zjednoczonych Ameryki „Liniowce Marzeń” użytkują American Airlines, United Airlines i Hawaiian Airlines, które łącznie posiadają flotę 144 boeingów 787. Najwięcej takich maszyn posiadają United Airlines, które operacje dalekodystansowe i transkontynentalne obsługują za pomocą 78 Dreamlinerów: 12 B787-8, 45 B787-9 i 21 B787-10. Drugi przewoźnik z „wielkiej trójki” użytkuje 37 B787-8 i 26 B787-9, podczas gdy hawajski operator dopiero buduje flotę opartą o ten tym samolotu i posiada obecnie trzy średniej wielkości jednostki.

Katastrofa w Indiach

Maszyna, która brała udział w katastrofie w Indiach, to jeden z pierwszych zbudowanych B787 przez amerykańskiego producenta w jego fabryce w Everett. Jego pierwszy lot odbył się 14 grudnia 2013 roku. Szerokokadłubowiec został dostarczony indyjskiemu flagowcowi 28 stycznia 2014 roku, jako jeden z egzemplarzy zamówienia zawartego z Boeingiem 30 grudnia 2005 roku. Dreamliner posiadał dwuklasową konfigurację, mogąc zabrać na pokład 259 pasażerów: 241 w klasie ekonomicznej i 18 w klasie biznes.   

To pierwsza katastrofa lotnicza Dreamlinera od początku użytkowania tych samolotów. Dotychczas ten najlepiej sprzedający się w historii szerokokadłubowiec amerykańskiego producenta nie był zamieszany w tragiczne wypadki lotnicze. Boeingi 787 przewiozły już ponad jeden miliard pasażerów – to więcej niż jakikolwiek inni szerokokadłubowiec w historii, osiągając ten wynik w mniej niż 14 lat od wejścia do służby. Do tej pory sprzedano ponad dwa tysiące jednostek.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Riyadh Air zamawia airbusy A350-1000

Pasażer i linie lotnicze

Riyadh Air zamawia airbusy A350-1000

Piotr Bożyk 17 czerwca 2025

ANA potwierdza zakup embraerów E190-E2

Pasażer i linie lotnicze

ANA potwierdza zakup embraerów E190-E2

Piotr Bożyk 17 czerwca 2025

USA blokują rozwój samolotów przez Chiny

Prawo i polityka

USA blokują rozwój samolotów przez Chiny

Mateusz Kieruzal 17 czerwca 2025

Zobacz również:

A321XLR z silnikami CFM z certyfikatem typu od FAA

Biznes i przemysł

A321XLR z silnikami CFM z certyfikatem typu od FAA

Piotr Bożyk 14 grudnia 2024

FAA chce zalecić inspekcję stateczników poziomych w B787

Biznes i przemysł

FAA: Propozycja modernizacji systemów radarowych w USA

Biznes i przemysł

Pozostałe z wątku:

Riyadh Air zamawia airbusy A350-1000

Pasażer i linie lotnicze

Riyadh Air zamawia airbusy A350-1000

Piotr Bożyk 17 czerwca 2025

ANA potwierdza zakup embraerów E190-E2

Pasażer i linie lotnicze

ANA potwierdza zakup embraerów E190-E2

Piotr Bożyk 17 czerwca 2025

USA blokują rozwój samolotów przez Chiny

Prawo i polityka

USA blokują rozwój samolotów przez Chiny

Mateusz Kieruzal 17 czerwca 2025

Zobacz również:

A321XLR z silnikami CFM z certyfikatem typu od FAA

Biznes i przemysł

A321XLR z silnikami CFM z certyfikatem typu od FAA

Piotr Bożyk 14 grudnia 2024

FAA chce zalecić inspekcję stateczników poziomych w B787

Biznes i przemysł

FAA: Propozycja modernizacji systemów radarowych w USA

Biznes i przemysł

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij